به گزارش خبرگزاری مهر، رضا معممی مقدم، مدیر کل اجتماعی اوقاف سازمان اوقاف و امور خیریه در دوره آموزشی مبلغین منتخب کشور که در قم برگزار شد گفت: سوره کوثر با وجود کوتاه بودن، پیامها و نکات تفسیری اجتماعی زیاد و مهمی دارد از جمله مبارزه با خرافه اجتماعی جاهلیت که جایگاهی برای زن و دختر قائل نبودند. دامنه شکرگزاری ما فقط به مسائل فردی منحصر نیست بلکه بعد اجتماعی دارد و دیگر اینکه اگر کسی با رهبر الهی دشمنی داشته باشد بدون تردید دچار عذاب الهی خواهد شد.
وی افزود: لزوم دفاع از رهبران و مبلغان دینی در مقابل هجوم تبلیغاتی دشمنان یکی دیگر از درسهای اجتماعی این سوره است و این که دشمن را ابتر کنیم یعنی نگذاریم کار او و فعالیتش ادامه و تداوم داشته باشد و برای مبارزه درازمدت با دشمن برنامه داشته باشیم و نکته دیگر آشکارسازی نعمات الهی در اجتماع به وسیله قربانی و نماز است؛ ضمن آنکه شکر نعمت الهی علاوه بر لفظ، اقتصادی و اجتماعی هم باشد و فایده آن به صورت قربانی به مردم هم برسد.
معممی مقدم ادامه داد: کارکرد اجتماعی مبلغین باید ارتقا یابد و هر مناسبت مذهبی باید سرمایه اجتماعی نظام را افزایش دهد. تعظیم شعائر، زمینه ساز و بستر ساز انجام فعالیت اجتماعی و هنجارمند کردن جامعه است و فی نفسه هدف نیست. وقتی قلوب افراد در مجالس مذهبی لطیف، نورانی و مهیا شد باید اولویتهای اجتماعی و نکات و فعالیتهای اجتماعی جامعه را مطرح و برای آن بسیج عمومی و مدد کاری شکل بگیرد. فرصتهای فرهنگ زیارت و مناسبتهای مذهبی قدرت نرم شیعه اند که برنامه ریزی برای بهره برداری از این اجتماعات، جهت طرح مباحث اولویت دار جامعه مثل آسیبهای اجتماعی اعم از طلاق و اعتیاد و زندانی و مفاسد اجتماعی ضرورت دارد. اگر روحانیون همه مردم را عائله خود بدانند نمیتوانند نسبت به اوضاع اجتماعی و اقتصادی بی تفاوت باشد.
وی اضافه کرد: انسان مطلوب از نگاه اسلام انسان اجتماعی و اخلاقی است و هر چه متخلق به اخلاق الهی شویم درست تر عمل میکنیم. تظاهرات مناسکی ابزار مبلغین برای نهادینه سازی احکام و اخلاق و اعتقادات میباشند. برای تبیین ابعاد وجودی حضرت فاطمه صرفاً به مسئله شهادت نپردازیم ضمن آنکه برای حفظ وحدت در خصوص حضرت، فعل را بگوییم وفاعل را نگوییم.
مدیر کل اجتماعی اوقاف سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها یک کنشگر اجتماعی بوده است. ایشان در همه شئون یک انسان کامل نقش و رهنمود داشته است وآیات و روایاتی نظیر خمس، زکات، امر به معرف و نهی از منکر و تولی و تبری تاکید بر التزام و مسئولیت اجتماعی انسان در جامعه از ایشان وجود دارد. مبلغین مذهبی باید به موازات تشریع و تفسیر ابوابی، نظیر اعتقادات و عبادات به تکالیف اجتماعی نیز توجه ویژه کنند. تولید و باز نشرپیامهای اجتماعی مبتنی بر مساله محوری، اولویت شبکه تبلیغ است طول و عرض دستجات عزاداری نشانه دینداری جامعه نیست شاخص مهم دینداری در جامعه، میزان رفتارهای نوع دوستانه است به همین دلیل وجامعه فاطمی، جامعه مسئولیت پذیر است.
معممی مقدم گفت: برنامه ریزی برای خدمات متقابل حوزه و نهاد وقف ضروری است در لمعه در مورد آب چاه ده صفحه میخوانیم در مورد باب وقف میشود اختیاری و در مکاسب که: مکاسب محرمه، بیع و خیارات باز وقف اولویت ندارد لذا وقف جدید رو به رشد نیست. به قول یک نفر «مدیر حوزه علمیه ۶۰ ساله میگوید موقوفات حوزه را بدهید ما متولی شویم؟؟» همه میدانیم وقتی وقف انجام شد متولی هم مشخص شده است و امکان تولیت جدید برای وقف پیشین نیست. سازمان اوقاف ده هزار مبلغ در فاطمیه اعزام میکند اگر هرطلبه برای وقف منفعتی و انتفاعی جدید مردم را ترغیب کند انجام دهد چه رویشی بوجود خواهد آمد و از مزایای سازمان مثل درمان تا کمک تحصیل و.... بهره مند خواهد شد و خود روحانی در صورت تشخیص و صلاحدید میتواند متولی باشد. اوقاف در حال باز مهندسی اجرای نیات برای ادای دین دقیقتر و اجرای نیت امینانه، به بهره مندان است.
نظر شما